Dvr
Harry Sims
Informatie over geboorte
Geboortejaar: 1875 |
Geboorteplaats: King's Somborne, Hampshire, Engeland, Verenigd Koninkrijk |
Algemene Informatie
Laatst gekende woonplaats: 5 Disney Street, The Borough, Surrey, Engeland, Verenigd Koninkrijk |
Beroep: Bouwvakker |
Geloof: Church of England |
Informatie legerdienst
Land: Engeland, Verenigd Koninkrijk |
Strijdmacht: British Expeditionary Force |
Rang: Driver |
Service nummer: L/22474 |
Dienstneming plaats: Camberwell, Surrey, Engeland, Verenigd Koninkrijk |
Eenheden: — Royal Field Artillery, 33rd Div. Ammunition Col. (Laatst gekende eenheid) |
Informatie over overlijden
Datum van overlijden: 15/04/1918 |
Doodsoorzaak: Killed in action (K.I.A.) |
Leeftijd: 43 |
Gedenkplaats
Tyne Cot Memorial Paneel: 6 |
Onderscheidingen en medailles 2
British War Medal Medaille |
Victory Medal Medaille |
Points of interest 5
#1 | Geboorteplaats | ||
#2 | Laatst gekende woonplaats | ||
#3 | Dienstneming plaats | ||
#4 | Wagon Line | ||
#5 | Artillerie stelling |
Mijn verhaal
Harry Sims werd rond 1875 geboren in King's Somborne, een klein dorpje in de vallei van de meanderende rivier de Test, net ten westen van Winchester in Hampshire. Harry vond geen voldoening in het rustige, rurale leven en trok naar de grote stad. In de zomer van 1893 trouwde hij met Alice Ellen Taylor in Southwark, bij Londen. In 1911 telde het gezin al zeven kinderen: vijf dochters en twee zonen.
Ondanks zijn middelbare leeftijd en zijn uitgebreide gezin werd de huisvader en bouwvakker onder de wapenen geroepen. Harry diende als Driver in de 33rd Divisional Ammunition Column, waar hij munitie aanvoerde voor de artillerie van de divisie.
In het voorjaar van 1918 — met Rusland uit de oorlog en een enorme toevloed van Duitse manschappen en materieel aan het westfront — waagden de Duitsers een alles-of-nietsoffensief. Toen de opmars in Frankrijk stagneerde, richtten ze hun aandacht op Vlaanderen. Midden april trokken de Britten zich terug op Ieper. Al het terrein waarvoor in 1917 zo hard was gevochten, ging in enkele dagen tijd verloren. De artillerie van de 33e divisie werd teruggetrokken uit de omgeving van Zonnebeke, en ook de ammunition column van Harry moest zich terugtrekken: eerst van Vlamertinge bij Ieper naar Poperinge, en op 10 april naar Dranouter, waar de Duitse dreiging vanuit het zuiden toenam.
Het hoofdkwartier en de kampementen bij Dranouter werden op 11 april beschoten, waarna de troepen zich opnieuw terugtrokken, ditmaal naar Kokereele Camp, gelegen tussen Westouter en Boeschepe, net over de Franse grens. Maar ook daar was geen sprake van rust. De chaos was compleet. Terwijl het hoofdkwartier van de 33rd Divisional Artillery zich installeerde in Boeschepe en het geschut bij Berthen vuurde in de richting van het bedreigde Bailleul, werden secties van de ammunition column tussen 14 en 16 april naar Canada Corner bij Loker gestuurd om van daaruit munitie aan te slepen.
Op 15 april 1918, terwijl Bailleul in Duitse handen viel, kwam Driver Harry Sims om het leven. Hij was een van de drie doden die de column die woelige maand te betreuren had, naast 29 gewonden en zeventien gedode paarden.
De huisvader keerde nooit meer terug naar zijn gezin in Londen. Harry Sims heeft tot op vandaag geen gekend graf en wordt op het Tyne Cot Memorial herdacht.
Ondanks zijn middelbare leeftijd en zijn uitgebreide gezin werd de huisvader en bouwvakker onder de wapenen geroepen. Harry diende als Driver in de 33rd Divisional Ammunition Column, waar hij munitie aanvoerde voor de artillerie van de divisie.
In het voorjaar van 1918 — met Rusland uit de oorlog en een enorme toevloed van Duitse manschappen en materieel aan het westfront — waagden de Duitsers een alles-of-nietsoffensief. Toen de opmars in Frankrijk stagneerde, richtten ze hun aandacht op Vlaanderen. Midden april trokken de Britten zich terug op Ieper. Al het terrein waarvoor in 1917 zo hard was gevochten, ging in enkele dagen tijd verloren. De artillerie van de 33e divisie werd teruggetrokken uit de omgeving van Zonnebeke, en ook de ammunition column van Harry moest zich terugtrekken: eerst van Vlamertinge bij Ieper naar Poperinge, en op 10 april naar Dranouter, waar de Duitse dreiging vanuit het zuiden toenam.
Het hoofdkwartier en de kampementen bij Dranouter werden op 11 april beschoten, waarna de troepen zich opnieuw terugtrokken, ditmaal naar Kokereele Camp, gelegen tussen Westouter en Boeschepe, net over de Franse grens. Maar ook daar was geen sprake van rust. De chaos was compleet. Terwijl het hoofdkwartier van de 33rd Divisional Artillery zich installeerde in Boeschepe en het geschut bij Berthen vuurde in de richting van het bedreigde Bailleul, werden secties van de ammunition column tussen 14 en 16 april naar Canada Corner bij Loker gestuurd om van daaruit munitie aan te slepen.
Op 15 april 1918, terwijl Bailleul in Duitse handen viel, kwam Driver Harry Sims om het leven. Hij was een van de drie doden die de column die woelige maand te betreuren had, naast 29 gewonden en zeventien gedode paarden.
De huisvader keerde nooit meer terug naar zijn gezin in Londen. Harry Sims heeft tot op vandaag geen gekend graf en wordt op het Tyne Cot Memorial herdacht.
Bronnen 4
Census Returns of England and Wales, 1911 (The National Archives, Kew (TNA), RG14). https://www.nationalarchives.gov.uk/ Gebruikte bronnen |
Commander Royal Artillery (The National Archives, Kew (TNA), WO 95/2410/1). https://www.nationalarchives.gov.uk/ Gebruikte bronnen |
Divisional Ammunition Column (The National Archives, Kew (TNA), WO 95/2413/8). https://www.nationalarchives.gov.uk/ Gebruikte bronnen |
London, England, Church of England Marriages and Banns, 1754-1940 (London Metropolitan Archives, London). https://www.thelondonarchives.org/ Gebruikte bronnen |
Meer informatie 3
Lives of the First World War (Imperial War Museum) https://livesofthefirstworldwar.iwm.org.uk/lifestory/4050354 |
Commonwealth War Graves Commission Database https://www.cwgc.org/find-records/find-war-dead/casualty-details/3064948 |
Namenlijst (In Flanders Fields Museum) https://namenlijst.org/publicsearch/#/person/_id=80e18fd9-bed0-4c1b-ac52-7d392bbefb92 |